GUL i lärarutbildningen

Hur kan GUL bli en lärande plattform?
Hur hittar man en bra och fungerande struktur för studenterna?
Går det att få någon form av likvärdighet i GUL trots att studenterna läser kurser på flera olika institutioner?

När vi IKT-coacher började vårt arbete här på GU för två och ett halvt år sedan fick vi veta att nu skulle alla använda GUL på lärarutbildningen. Jag kom då från en kommun där man just bestämt att inte använda någon lärplattform mer utan endast satsa på öppna lärresurser.

När jag då fick frågan om utbildning i GUL så tänkte jag att det gällde att göra plattformen så attraktiv som möjligt så att studenterna gärna vill besöka den och att det blir en plats för lärande. Ett sätt skulle då vara att använda öppna lärresurser och länka in dem i GUL.

Nu förstår jag att GUL först och främst fyller ett annat syfte, det är väldigt bra att ha alla studenter samlade på ett ställe. Bra att kunna se “mål och framsteg” osv.

Vi har också märkt  att det under de här två åren har hänt en hel del i GUL. IKT-coacherna Helena  och Anders som arbetar som lärare/förskollärare i Göteborg  och även där använder samma plattform, fast då med ett anat namn Hjärntorget, har i samarbete med några lärarutbildare utformat en mycket bra struktur för GUL. Kanske något för andra kurser att ta efter?

png;base64e59d03770f261ccc

Under Innehåll har lärarna först lagt in hela studieguiden och därefter kopierat innehållet och lagt upp den i mindre poster under och i rätt ordning. Detta finns från början när studenterna kommer in i aktiviteten för första gången.

Skärmavbild 2012-11-30 kl. 11.15.00

Men det ena utesluter inte det andra, det går även att arbeta med multimedia i plattformen. Fick se ett mycket kreativt inslag när en lärare välkomnade sina studenter med en film i GUL. Hon spelade in sig själv framför webbkameran på datorn och kunde då muntligt ge den information hon tyckte att studenterna behövde före kursstart.
Mycket bra!

Ett annat förslag inför kursstart är att använda ett skärminspelningsprogram t.ex. Screencast-o-matic Med hjälp av det välkomnar man studenterna i GUL och berättar för dem om hur de hittar den information de behöver för att kunna starta kursen.
Se exemplet nedan från vår öppna aktivitet i GUL.

Så här gör man:

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s