Viktigt med förebyggande arbete mot kränkningar på internet i skolan.

Gissar att ingen missade tidningsrubrikerna strax före skolavslutningen;

”Instagram skapade upplopp bland ungdomar”

Publicerat: onsdag 19 december kl 16:18

Applikationen Instagram skapade upplopp i Göteborg i går då flera hundra ungdomar samlades vid Plusgymnasiet i protest mot att hundratals unga flickor hängts ut på ett anonymt Instagramkonto.

– Det blev ett enormt polispådrag, berättar Anton Almqvist, reporter på P4 Göteborg.

Kränkningar på internet är ett allvarligt problem som ibland förekommer bland barn och unga.  Det är en stor och viktig uppgift som även den faller på skolans lott, att lära barn och unga hur man uppför sig på nätet. Det skolan måste göra är att lyfta etik och moral på internet och diskutera detta med barnen helst redan från förskolan. Dagens lärare måste känna till barn- och ungas internetvanor och också besöka samma sidor som de besöker. Ett sätt är att fråga barnen vad de gör på nätet och samtidigt be dem visa. Då förstår man och ser saker som man sedan kan ta upp med dem. Det gäller också att vara en bra förebild alltså föregå med gott exempel. Då tänker jag främst på hur man hanterar bilder på barnen i skolan.

Barn och unga lever ett ”eget” liv online.

Som hjälp finns det en hel del resurser på nätet, såklart.

Mediebarn är en sådan plats http://mediebarn.se/

Netnanny är en blogg av Elsa Dunkels som är verksam vid Umeå Universitet. Här kan man också ta del av ungas liv på nätet: http://netnanny.wordpress.com/

Friends har utarbetat ett material tillsammans med Partille kommun och det ligger fritt på nätet för vem som helst att använda.Ett mycket bra material som hjälper lärarna att ta upp dessa svåra frågor.

Här är länken dit: http://www.partille.se/sv/FriendsOnline/

Skärmklipp

Skolverket

Schysst på nätet

Kränkt.se

Länksamlingar

Sammanställa och sprida forskning

Skolverket bevakar forskning inom ett antal områden. För att nå en så hög kvalitet som möjligt anlitar vi olika universitet och högskolor, det är ju där forskningen bedrivs.

Skolverket

Didaktikens verktyg i Botkyrka och Karlstad

Samhällsutvecklingen och det framväxande digitala medielandskapet är på god väg att ändra villkor och förutsättningar för kunskap och lärande i hela världen. Genom att utnyttja teknikens möjligheter, hitta nya arbetssätt och skapa nya roller för lärare och elever, kan undervisning och lärande fördjupas och förbättras.

http://omvarld.blogg.skolverket.se/2012/12/19/didaktikens-verktyg-i-botkyrka-och-karlstad/

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s