Facebook i lärarutbildningen?

Det händer mycket på lärarutbildningen i Göteborg nu vad det gäller IKT. Här kommer jag med en ny utmaning och undrar vem som är redo att haka på. Facebook som ett redskap för lärande och kommunikation.

Vi förespråkar inte att Facebook skall ta över GUL’s roll som lärplattform utan kan ses som ett komplement.

Lyssna gärna på den här föreläsningen med Fredrik Hanell, forskare i biblioteks- och informationskunskap vid Lunds universitet, vad sociala medier kan tillföra i lärmiljöer. Hur förändras medielandskapet och lärandet när vi går från trycka till digitala källor?

One thought on “Facebook i lärarutbildningen?

  1. Hej!
    Jag läser grundlärarprogrammet inriktning 4-6 på GU. I min klass använder vi redan facebook som ett redskap både för att lära oss och för att sprida information om schemaändringar och annat som kan behöva spridas till kurskamraterna. När det börjar närma sig deadline för inlämningsuppgifter brukar det vara mycket aktivitet i vår facebookgrupp där folk frågar om tips på vilka sidor i litteraturen som kan vara mest intressanta, hur man tolkar uppgiften och andra frågor som kan uppstå. Det intressanta med detta tycker jag är att detta ser inte lärarna på universitetet. Jag tror att det är delvis därför vi använder facebook istället för GUL för den typen av diskussioner, vi vill kunna skriva vad vi vill utan att någon som ska bedöma oss kan se det. Min poäng med den här kommentaren är att låta er veta att facebook redan används i lärarutbildningen vid Göteborgs universitet, men kanske inte alltid på initiativ av lärarna, utan av studenterna. Vi använder det som ett forum där vi kan formulera oss hur vi vill, utan att känna oss hämmade av viljan att formulera sig akademiskt, risken att framstå som ”korkad” eller liknande. Jag tror och hoppas att detta är ett bra komplement till mer officiella diskussioner där vi anstränger oss för att uttrycka oss på ”rätt” sätt och säga ”rätt” saker. När man inte behöver tänka på vad man säger/skriver och hur man uttrycker sig tror jag man kan fokusera mer på själva ämnet för diskussionen och bli friare i sitt tänkesätt och därför komma fram till mer intressanta slutsatser. När man sedan haft en fri diskussion kan man fundera på vad man egentligen kom fram till och formulera det på ett tydligt, förståelig och akademiskt sätt. Givetvis skulle man kunna använda facebook även i kontakten mellan studenter och lärare, men jag ser inte varför det skulle fungera bättre än GUL. För mig känns det mer motiverat att bli bättre på att använda GUL och lämna facebook till dem som valt att använda det eftersom alla studenter och lärare finns på GUL, men alla finns inte på facebook.

Kommentera

