Framtidsspaning

Ibland när jag träffar lärare, lärarutbildare och studenter får jag höra kommentaren ”alla skolor använder inte digitala verktyg i undervisningen”. Med andra ord så tycker man kanske att det är onödigt att ödsla tid på att lära sig använda dessa verktyg i ett lärande sammanhang. Klart att det är omöjligt att sia om hur framtiden kommer att se ut och hur mycket digitala verktyg det kommer att finnas i Sveriges skolor. Gissa kan man men veta, nej.

Det jag kan vet är hur det sett ut, historien är lite lättare att vara säker på. Den skolan jag började arbeta på fick sin första internetuppkopplade dator 1996. Själv gick jag min första utbildning i IT och lärande på Pedagogen 1999. Våren 2000 gick mitt arbetslag ITiS och själv började jag som ITiS -handledare ht-2000. Sen dessa kan man säga att utvecklingen kring IT och lärande it inte avtagit. Jag kommer ihåg var vi började och vet var vi är nu. Jag arbetar i en kommun där det finns god tillgång på digitala verktyg för eleverna och de lärare som önskat har fått utbildning. Kan tycka att det var några sega år i början av 2000-talet, men i och med att tekniken blivit bättre och billigare har det på senare tid exploderat. Både med teknik till skolorna och bland lärare i de sociala medierna. Det vi också kallar det utvidgade klassrummet.

I Sverige har vi 290 kommuner och enligt statistik på Framtidens lärande så har idag 250 kommuner minst påbörjat arbetet med att förse kommunens elever med varsin dator. En del är redan långt framme där alla har var sin dator. Se kartan på deras sida.

Igår bloggade Stefan Pålsson om en ny framtidsforskning kring just it och lärande. Jag gillar verkligen hans blogg och detta inlägg handlar om det som jag tidigare tyckte var så svårt. Att sia in i framtiden om hur det kommer att se ut i våra skolor i framtiden. Här kan du läsa hela hans inlägg i den fantastiska Omväldsbloggen. Du kan läsa hela rapporten här, Horizon Report Europe, 2014 Schools edition. Om du inte har tid med detta just nu, så klipper jag in en liten del av texten här.

Låg digital kompetens och låga digitala färdigheter bland skolelever samt behovet att effektivt använda informations- och kommunikationsteknik i lärarutbildningen är de mest akuta utmaningar som dagens europeiska skolutbildning står inför, enligt en rapport som offentliggörs av Europeiska kommissionen och New Media Consortium, en amerikansk icke-vinstdrivande organisation för experter inom pedagogik.

Expertpanelen förutspår att molnbaserade datortjänster och datorplattor kommer att bli standard i många europeiska skolor inom ett år, medan lärande genom dataspel och en kombination av fysiska och virtuella miljöer kommer att bli en integrerad del av undervisningen under de kommande två till tre åren. Experterna anser att det kan ta upp till fem år att utveckla virtuella laboratorier eller distanslaboratorier samt för att utveckla strategier för att uppmuntra studenterna att ta en mer aktiv roll i utformandet av sin utbildning. 

Utvecklingen fortsätter och våra blivande lärare måste vara förberedda.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s