Digitala responssystem

Under kategorin lustfyllt lärande finns det idag en mäng gratistjänster på internet att använda i undervisningen. En del är mer lustfyllda än andra och en del lämpar sig bättre för utvärdering och exit ticet som det också kallas när läraren vill stämma av vad en elevgrupp lärt sig. Själv använder jag Kahoot i min undervisning för att befästa sådant som ibland anses både tråkigt och svårt. Ett exempel på det är bestämd artikel i tyskan, om det skall vara der, die eller das. Detta upplever eleverna ganska förvirrande först men när vi lärt oss de vanligaste reglerna så kör vi en Kahoot och då blir det mycket roligt. Får ofta höra att de vill göra det igen. Som lärare ser jag hur många som har rätt svar och om vi behöver prata om regler igen.

Exit ticket är ett begrepp som används ganska ofta numer i skolan och det handlar om att läraren vill få klart för sig vad eleverna lärt på en lektion. Kanske inte så viktigt vilken elev som lärt vad utan hur många i en grupp som förstått dagens lektion. Exempel på frågor man kan ställa är:

Tre saker jag lärt mig på lektionen.
Detta var svår det förstod jag inte.
Detta vill jag lära mig mer av.
Ett matte tal och eleven skriver svaret.
En grammatik fråga och eleven skriver svaret.
Osv.

Här nedan följer en lista på gratisverktyg som kan användas i undervisningen och en film till varje som visar hur man gör. Sedan är det din fantasi som bestämmer hur de skall användas i undervisningen.

Socrative
Så här använder du Socrative

Mentimeter
Så här använder du i Mentimeter

Todaysmeet
Så här använder du Todaysmeet

Kahoot
Så här använder du Kahoot.

Geddit
Så här använder du Geddit.
En till.

Plickers
Så här använder du Plickers.

Google formulär
Så här använder du Google form som exit ticket

AnswerGarden
Så här använder du AnswerGarden

LeraningApps – (Detta är ett program där man mer gör digitala övningar).
Så här använder du LearningApps

One thought on “Digitala responssystem

  1. Ping: Digitala responsverktyg | IT-utvecklarna i Varberg

Kommentera

